Kolej Izerska – najwyżej położona trasa kolejowa w Polsce!

Strona główna » Kolej Izerska – najwyżej położona trasa kolejowa w Polsce!

Na turystów odwiedzających Karkonosze, zwłaszcza region Szklarskiej Poręby, czeka nie lada atrakcja. Znajduje się tutaj słynna linia kolejowa numer 311, która nazywana jest powszechnie Koleją Izerską. Mamy tutaj do czynienia z najwyżej położoną tego typu trasą w naszym kraju.

Trochę historii

Początki linii kolejowej sięgają końca XIX wieku, czyli czasów, kiedy tereny te znajdowały się pod pruskim oraz austriackim zaborem. Linia ta została wybudowana w latach 1888-1902. Jej zadaniem było połączenie ze sobą takich miejscowości jak Mladá Boleslav, Liberec, Jablonec nad Nysą z Jelenią Górą oraz Wałbrzychem. Początkowo służyła do transportu węgla kamiennego, drewna oraz wyrobów ze szkła. Kolej ta tworzona była równocześnie po obu stronach granicy, a jej połączenie nastąpiło na moście kolejowym na Izerze.

W latach 20. specjalnie z myślą o tym odcinku stworzono wagony elektryczne Baureihe ET 89. W ten oto sposób linia kolejowa została również przystosowana do transportu pasażerskiego. Warto przy tym dodać, że już w 1923 roku odcinek z Jeleniej Góry do Kořenova został w całości zelektryfikowany. W okresie przedwojennym podróż na trasie zabierała około godzinę i 40 minut.

Na całe szczęście w wyniku działań wojennych Kolej Izerska nie odniosła większych zniszczeń. Udało się ją również uratować przed demontażem i wywiezieniem do ZSRR. Jednak decyzją ówczesnych władz wiele jej elementów zostało rozebranych i przetransportowanych w głąb kraju. Zacofanie technologiczne, problemy natury politycznej sprawiły, że kolej znacząco utraciła na swej wartości, rozwijanej prędkości, a jej końcowym przystankiem była jedynie Szklarska Poręba. Taki stan rzeczy utrzymywał się przez 65 lat, do 2010 roku.

W 2009 roku rozpoczęto długo oczekiwany remont odcinka ze Szklarskiej Poręby do granicy Polski, a następnie do Kořenova. 2 lipca 2010 nastąpiło uroczyste otwarcie linii. Początkowo pociągi dojeżdżały wyłącznie do Jakuszyc, jednak z biegiem lat ich trasa została przedłużona do Kořenova. Od końca 2015 roku połączenie ze Szklarskiej Poręby do Liberca obsługiwane jest przez czeskie linie kolejowe. Z racji braku elektryfikacji odcinek ten pokonywany jest przez szynobusy.

Kolej Izerska dziś

fot. Michał Dadełło by Wikimedia Commons

Wybudowana na przełomie XIX i XX wieku Kolej Izerska jest jedną z najciekawszych w Polsce. Nie tylko prowadzi przez malownicze tereny, lecz również jest najwyżej położoną w naszym kraju. Jej najwyższy punkt znajduje się na stacji Szklarska Poręba Jakuszyce, która umiejscowiona jest na wysokości 886 metrów nad poziomem morza. Pokonanie trasy ze Szklarskiej Poręby do Kořenova zajmuje około 40 minut. Szynobusy są w stanie pomieścić około 120 pasażerów. Z reguły są zapełnione, albowiem zimą podróżuje nimi wielu narciarzy, a latem miłośników pieszych i rowerowych wycieczek. Ze stacji w Jakuszycach prowadzi między innymi szlak na Szrenicę, a w Kořenovie można zwiedzić muzeum kolei zębatej. Z pewnością w przypadku tej trasy nie będziemy narzekać na niską prędkość pociągu, albowiem widoki za szybą rekompensują dłuższą jazdę.

Informacje praktyczne

Ceny biletu normalnego:

Z Jeleniej Góry:

– do Szklarskiej Poręby Górnej (32 km) – 9,80 zł;

– do Szklarskiej Poręby Huty (35 km) – 9,80 zł;

– do Szklarskiej Poręby Jakuszyc (41 km) – 11,70 zł.

Ze Szklarskiej Poręby Górnej:

– do Szklarskiej Poręby Huty (3 km) – 4,00 zł

– do Szklarskiej Poręby Jakuszyce (9 km) – 4,40 zł

– do Harrachova – 6,00 zł

– do Liberca – 13,50 zł

Ze Szklarskiej Poręby Jakuszyce do Harrachova – 3,00 zł

Bilet na przewóz roweru – 6,00 zł

                                                                                   Rozkład Jazdy

fot. PKP

Sending
User Review
0 (0 votes)
By |2018-06-29T08:33:13+00:00Maj 16th, 2018|Categories: ciekawostki, dolnośląskie, góry, podróże po Polsce|Tags: , , , , , |

About the Author:

Miłośnik fotografii i podróży. Ceni sobie zarówno lokalne, krajowe, jak i międzynarodowe wyprawy. Od lat prowadzi bloga historyczno-fotograficznego Historia Jednej Fotografii